torsdag, januar 15, 2009

Den flotta dialektå!

Eg he lenge kjent på at jærdialektå mi e ganske udvanna, å d e te å skjemmast av! så viss det kjæme nogen veldig jærske innlegg i framtiå så e d i håb om at alt ska integreras å varta mitt ege! Ein av mine store frykte e å varta(e tåre meste kje skriva d en gong....).... ein byass.. OFF! Eg huske dei goe tiene på leir då eg blei kaldt bonde: eg va stolt øve å vær ifrå Kleppe!(sjøl om eg aldre va noge odelsjenta :( så varmte det godt)
Når me snakke om Kleppe. Eg he faktisk begynt å sei Kleppe, å ikkje Klepp. For egentle, så hette det jo Kleppe, d e bare d at me he vorte så vande me å sei Klepp. Men d e jo egentle kommunen så hette det!

Gutta å jærsk:
Eg må sei at eg sunns d e jysela sjarmerane me gutta så snakke jærsk. For meg e d noge mandigt med det.. å utruligt sjarmerane! Eg har forstått at ikkje alle jente e enige me meg her, men årh.. d e godt me he forskjellige smag! Jærske dialekt, goe lokt, lurt smil å blunk i aoa.... heilt unikt! Viss dei då he evnen te å få deg te å le deg skakke i tillegg... så e d mange jente så sveve på skye å ser stjerne!

8 kommentarer:

Anders sa...

E e nok enig i at jærsk e ein flott dialekt, men det e nok ein vanesak, synes ikkje det var noke fint då e kom bort til vestlandet. Etter et par år derimot :)

ingrid sa...

så du blir altså sjarmerte av jærbuen du og? hehe kjekt å sjå at du lese å kommentere :)

Anonym sa...

Så he me jo downtown Kleppe, så hette Kleppekrossen.

ingrid sa...

åsmund: men enten så snakke du jo byass elle jærsk? hehe

Anonym sa...

Takke meg til en søt sørlandspike. Gjerne fra Mandal. Men jærsk, nei fysj!

Jærsk er ikke fint. Jærsk er mye likt tysk. Stivt..og...meh. Æsj!

ingrid sa...

edmund: koss kan du sei noge sånn, huske du kje london?? hehe

Anonym sa...

jærsk æ best

Lillian sa...

eg e litt usikker i meiningå mi, d e ikkje fint men heller ikkje stygt. sånn midt i mellom.